CHINA – ROMÂNIA:
Șanse foarte reduse de construire prin PPP a autostrăzii Comarnic-Brașov
20 septembrie 2019
Una dintre posibilele inițiative de mare anvergură în cooperarea dintre China și România, parteneriatul public-privat pentru construirea segmentului de autostradă Comarnic-Brașov, are șanse foarte mici să mai fie realizată. După ce Guvernul României a anunțat răspicat că tronsonul va fi construit în PPP, toate datele au fost date peste cap în iulie 2019, când președintele Klaus Iohannis a anunțat că CSAT a decis ca proiectul să fie declarat obiectiv strategic de interes național.
În vara lui 2018, Ministerul Transporturilor a renunțat la colaborarea cu Banca Mondială pentru acest proiect. Guvernul a decis că autostrada trebuie construită în regim public-privat. Comisia Națională de Strategie și Prognoză a publicat studiul de fundamentare, potrivit căruia construcția ar urma să coste 1,36 miliarde de dolari. Durata întregului proiect ar fi presupus un an de proiectare și trei ani de execuție. Premierul Viorica Dăncilă anunța în august 2018 că Executivul e în curs de adoptare a studiului de fundamentare pentru acest obiectiv și că până la finalul anului va fi terminată procedura de atribuire a contractului.
Însă abia la finalul lunii mai 2019, guvernul a avut o întâlnire pregătitoare cu consorțiul sino-turc interesat de construcția autostrăzii Comarnic-Brașov. Este vorba despre companiile China Communications Construction Company Ltd. și Makyol Insaat Sanayi Turizm din Turcia. A fost a patra încercare a statului român de realizare prin PPP a autostrăzii de pe Valea Prahovei. Potrivit experților, cea mai bună variantă ar fi fost însă atragerea fondurilor UE pentru investiție. În iulie 2019, autostrada a fost declarată de către CSAT ca fiind de importanță națională, urmând să fie construită din fonduri guvernamentale.
Cât de rentabilă ar fi fost însă varianta PPP, cu consorțiul format din cele două companii, chineză și turcă? O estimare a fost avansată de Comisia Națională de Strategie și Prognoză, care a calculat că în cei 24 de ani ai parteneriatului public-privat s-ar fi recuperat mai puțin de jumătate din costuri. În plus, Ion Ghizdeanu, președintele Comisiei de Strategie și Prognoză, a afirmat că statul român urma să le plătească chinezilor și turcilor 100 de milioane de euro dacă reușeau să termine autostrada mai devreme de cei 4 ani estimați inițial.
Pe de altă parte, trebuie menționat că investițiile chinezilor în Europa nu sunt lipsite de controverse. În 2015, guvernul din Muntenegru a semnat un contract similar cu China Road and Bridge Corporation pentru construcția unei autostrăzi. China Exim Bank (deținută de stat) a acordat un împrumut de 3 miliarde de dolari, însă cu anumite condiții - în caz de nerespectare a contractului, compania chineză ar fi avut dreptul de a prelua în exploatare terenuri și proprietăți din Muntenegru.
welinkbusiness: Implicarea consorțiului sino-turc condus de compania chineză CCCC în realizarea autostrăzii Comarnic-Brașov este aproape compromisă. Guvernul României a anunțat ferm că tronsonul va fi construit în parteneriat public-privat, însă CSAT a decis ca proiectul să fie declarat obiectiv strategic de interes național. și să fie realizat cu fonduri guvernamentale.
(Iulian Marcus)
welinkbusiness.ro: Promovăm legături de afaceri Vest-Est
Referințe:
https://www.news.ro/politic-intern/iohannis-am-aprobat-in-csat-ca-proiectul-autostrazii-ploiesti-brasov-sa-fie-declarat-obiectiv-strategic-de-interes-national-am-atentionat-o-pe-doamna-prim-ministru-in-legatura-cu-autostrada-moldovei-1922402730002019071619074481
https://www.g4media.ro/breaking-dancila-renunta-la-constructia-autostrazii-comarnic-brasov-in-parteneriat-public-privat-in-prima-sedinta-de-csat-o-declaram-de-importanta-nationala-si-o-construim-din-fonduri-guve.html
https://www.mediafax.ro/social/dupa-ploiesti-brasov-dancila-propune-ca-alte-trei-autostrazi-sa-devina-obiectiv-de-interes-national-18257655
https://www.g4media.ro/banca-mondiala-voia-fonduri-ue-pentru-autostrada-comarnic-brasov-dar-guvernul-prefera-o-investitie-privata-banca-are-dubii-serioase-fata-de-studiul-de-fezabilitate.html
https://www.mediafax.ro/social/traian-basescu-intreruperea-parteneriatului-public-privat-pentru-autostrada-comarnic-brasov-este-un-lucru-bun-18245573
https://www.mediafax.ro/politic/presedintele-comisiei-de-transporturi-al-camerei-deputatilor-dancila-sa-demareze-autostrada-comarnic-brasov-din-fonduri-europene-18245129
https://www.mediafax.ro/politic/autostrada-comarnic-brasov-nu-se-va-construi-in-parteneriat-public-privat-dancila-in-prima-sedinta-csat-sa-devina-de-importanta-nationala-orban-dancila-vrea-sa-traga-un-tun-18243675
https://www.digi24.ro/stiri/economie/transporturi/v-dancila-comarnic-brasov-nu-se-va-construi-in-parteneriat-public-privat-in-prima-sedinta-a-csat-o-declaram-de-importanta-nationala-1162854
https://stirileprotv.ro/stiri/actualitate/inca-un-esec-rusinos-pentru-autostrada-comarnic-brasov-cum-se-scuza-ministrul-cuc.htmlministrul-cuc.html
https://www.info-sud-est.ro/cu-3-miliarde-de-dolari-china-a-cumparat-un-stat-european-muntenegru/
@ 2013 - 2014 welinkbusiness.ro | Toate drepturile rezervate | Relizat si intretinut de www.virtual360.ro